Selecteer een pagina

Te hoge ambities of miscommunicatie?

door | mei 4, 2021 | Blog

De Nederlandse overheid communiceert met haar burgers over de duurzaamheid plannen. Of dit een constructieve benadering is waarbij we gemotiveerd worden om samen de schouders eronder te zetten, valt te betwisten. We gaan van het gas af! Een van de veel gehoorde standpunten die gecommuniceerd wordt met de Nederlandse burgers en bedrijven. Die schrikken zich een hoedje! Hoe moet ik mijn huis verwarmen? Hoe houd ik mijn productieproces op gang? Waarom gaan juist andere landen over op gas? Allemaal logische vragen. 

Als wij met bedrijven communiceren leggen we duidelijk uit wat de verschillende energieverbruikers zijn in het gebouw. Wat is het verschil tussen het gasverbruik en het elektraverbruik. Waarom is het nou zo moeilijk om van dat gas af te gaan? Wat zijn logische stappen daar naartoe? Het is ook niet eenduidig, we hebben ook te maken met wet- en regelgeving. Er wordt van bovenaf bij bepaalde verbruiken een C-label verplicht. Aan de hand van een lijst met maatregelen die zichzelf heel snel terugverdienen, zogenaamd laaghangend fruit, worden ondernemers gestuurd naar oplossingen. Alweer een vrij commanderende manier van communiceren. En dat terwijl dat niet hoeft, iedere ondernemer bespaart namelijk graag op zijn energielasten. 

Een meer charmante benadering was geweest als de overheid had aangegeven eerst het volledige elektraverbruik te vergoenen. Dat is behapbaar doel, ongeveer een kwart van het energie verbruik is elektra. De overheid had een gevoel van samenhorigheid kunnen bereiken met een haalbaar doel. In een latere fase, wanneer er momentum is doordat we samen een doel hebben bereikt, kan gesproken worden over het gasvrij maken van Nederland. Nu is de communicatie negatief en de doelen opgelegd. 

Wij doen dat dus precies andersom. We analyseren het gas- en elektraverbruik en komen met haalbare oplossingen. Deze gaan soms hand in hand met de Energie Maatregelen Lijst van de overheid, maar soms kiezen we voor een meer overzichtelijke en vriendelijke aanpak. 

Hiermee creëren we samen met de klant heldere doelen en kijken we ook ver de toekomst in, maar leggen onze klanten niets op.  

Deel dit artikel